Thursday, January 23, 2014

Spagetti Simple @ Spagetti Bawang Putih @ Spagetti Budget



dengan bantuan kawan aku si momoi, aku belajar masak spagetti paling mudah. bukan kuah merah. tapi tak ada kuah. sebelum ni aku ada juga buat resepi murah dan simple kat sini -> Spegetti kuah merah. tapi yang tu kuah merah punya. siapa yang nak yang lagi simple, meh nak ajar. tapi maaf lah tak ada gambar tengah buat, ada gambar dah siap terus. gelojoh. haha.

aku panggil ni spegetti bawang putih sebab banyak guna bawang putih tapi tak rasa sangat bawang putih time makan. serius. sebab aku bukanlah penggemar bawang putih, tapi aku sangat suka spegetti ni. sangat suka. tolong lah try. muahaha.

Bahan:
1 paket lidi Spegetti
5 labu bawang putih
daun parsley segar (kalau tak de segar punya, yang kering dalam paket pun boleh laa)
sosej 6 batang dipotong( ikut suka nak banyak mana)
cili padi (potong)
garam secukup rasa

Cara-cara:
1. Rebus lidi spegetti.(letak minyak masak sikit time rebus tu, tak nak bagi melekat)
2. Sementara tunggu lidi masak, blender bawang putih dengan daun parsley. tapi kalau dah beli parsley dalam paket yang kering tu, tak payah lah blender. blender bawang putih je.
3. Tumis bawang putih dengan parsley.
4. Letak sosej dengan cili padi.
5. Tambah air rebus spegetti tadi dalam 3 senduk. kalau tak nak kering sangat letak 4 senduk.
6. letak lidi spegetti. Gaul sampai rata. siap.


*kalau nak lagi power, letak lah cendawan@ayam@sotong@udang. yang ni resepi simple aka budjet.

bai!

No comments: